Trakteer jezelf op Leiden

De binnenstad van Leiden is een unieke plek om te recreëren, musea te bezoeken, te winkelen en elkaar te ontmoeten. Samen met Centrummanagement Leiden en de gemeente Leiden wijst Leiden&Partners regiobewoners met de campagne ‘Trakteer jezelf op Leiden’ op de Leidse beleving en mogelijkheden in de binnenstad. Door meerjarig actief campagne te voeren met influencers, on- en offline zichtbaarheid, inspelend op momenten en de invoering van een Leidse trakteerkaart, worden regiobewoners verleid de Leidse binnenstad als huiskamer van de regio te ervaren.

Doelgroepen

Met de Trakteer jezelf op Leiden campagne richten we ons op de regiobewoner. Aan de hand van de Whize segmentatie hebben we twee doelgroepen gekozen: Plannen en Rennen en Zorgeloos Actief. De Whize segementatie schetst een helder beeld van de Nederlandse consumenten voor wat betreft hun sociodemografie, levensstijl, cultuur en (koop)gedrag. 

Plannen en Rennen beschrijft gezinnen tussen de 30 en 55 jaar oud, met kinderen van alle leeftijden. Ze hebben drukke levens met werk, gezin, sport en sociale activiteiten. Zorgeloos en Actief zijn voornamelijk mensen boven de 50 die een ontspannen en actief leven leiden. Hun kinderen zijn uit huis, en ze hebben genoeg geld om van het leven te genieten.

Categorieën - Aan de hand van deze drie categorieën zetten we Leiden op de kaart als een echte traktatie.

Online campagnes 2023

In de straten

Fashion Festival Leiden

Elke jaar in het laatste weekend van mei staat de binnenstad van Leiden in het teken van mode, accessoires, make up & verzorging (lifestyle), kids & vintage. Het Fashion Festival bestaat uit verschillende activiteiten zoals modeshows, selfie photobooths, routes door de stad, een VIP pas en meer. Met het Fashion Festival aandacht creëren voor ondernemers in de Leidse binnenstad en (regio)bewoners en bezoekers laten kennismaken met de binnenstad van Leiden en deze ondernemers. Dit evenement past perfect onder de noemer van de Trakteer jezelf op Leiden campagne.

Fashion Festival Leiden

Trakteerkaart

De Trakteerkaart is een cadeaubon die alleen bij aangesloten Leidse ondernemers te besteden is. In het eerste jaar is er voor meer dan €150.000 aan Trakteerkaarten verkocht en zijn de cadeaubonnen bij 150 ondernemers in te wisselen. Deelname voor ondernemers is gratis, de verwerkingskosten worden betaald door het Centrummanagement.

Om Leidse ondernemers te steunen hebben Centrummanagement Leiden en Leiden&Partners de Trakteerkaart gelanceerd: een cadeaubon speciaal voor Leiden. De Trakteerkaarten hebben een waarde tussen de €5 en €50 en zijn verkrijgbaar bij de VVV Leiden.

Deelnemen Trakteerkaart

Totale bereik t/m 2022

Sinds we in 2019 zijn begonnen met de Trakteer Jezelf op Leiden-campagne hebben we vele miljoenen inwoners van de regio bereikt en tienduizenden bezoekers naar de campagnewebsite getrokken. Ook de komende jaren gaan we door met het verleiden van regiobewoners om een bezoek aan Leiden te brengen.