Psyche

Maker: Theo van der Nahmer (1917-1989)
Locatie:
 Zeemanlaan
Jaar plaatsing
1956
Materiaal:
 Brons

psyche theo vd nahmer 1De hoofdpersoon Psyche uit het gelijknamige boek van Louis Couperus (1863-1923) uit 1893 inspireerde hem tot het maken van dit beeld. Theo van der Nahmer vatte haar goede en slechte eigenschappen in brons.

Psyche is het toonbeeld van schoonheid en onschuld en mag daarom altijd naakt zijn. Ze heeft vleugeltjes, waarmee ze tot haar spijt niet kan vliegen. Getrouwd met Eros, laat ze zich door een satyr verleiden om in het bos te gaan wonen, waar ze Bacchus’ bruid wordt. Terwijl Eros letterlijk sterft van verdriet, viert Psyche feest met de boslieden en laat ze haar vleugeltjes afknippen. Voor deze losbandigheid boet ze met haar leven. Toch brengt de dood haar iets: vleugels waarmee ze wél vliegen kan. Hiermee stijgt ze op naar haar vader en Eros, haar ware liefde, in het paradijs.

Van der Nahmers bronzen ‘Psyche’ is klein. Het frêle lichaam drukt uit hoe prachtig ze was. De bevallige, expressieve pose van de armen om het hoofd toont echter haar zwakke aard. Zo heeft Van der Nahmer Psyches persoonlijkheid in een verfijnde en precieze beeldtaal van alle kanten belicht.

Voor de oorlog werkte deze beeldhouwer in de massieve, statische stijl van zijn leermeester, Bon Ingen Housz (1881-1953). Maar in de jaren vijftig werd de behoefte aan detaillering steeds sterker. Met steen en klei kon hij niet langer uit de voeten. De oplossing vond Van der Nahmer in de verloren wasmethode. Want, door een beeld op te zetten in was en vervolgens af te gieten in brons, kon hij alles maken wat hij wilde.

Uitzondering bevestigt echter de regel. Voor ‘Psyche’ gebruikte Van der Nahmer vermoedelijk gips als basis. Er zou een gipsmodel bewaard zijn gebleven. Bovendien heeft het beeld niet de kantachtige details die we kennen van zijn verloren was-sculptuur. Kennelijk was gips voor ‘Psyche’ het meest toepasselijke materiaal.


Beelden in de Stad weergeven op een grotere kaart