Zonder titel, Jan Noyens

Maker: Jan Noyens (1918-1982)
Locatie: 
Surinamestraat
Jaar plaatsing: 
1968
Materiaal: 
Cortenstaal

plastiek_jan_noyens_1.jpgJe zou het niet zeggen, maar de maker van dit roestige beeld is eigenlijk edelsmid. En iemand met een flinke staat van dienst ook nog. Zo ontwierp hij bijvoorbeeld de rammelaar van kroonprins Willem van Alexander. Vooral in de jaren vijftig en zestig speelde Jan Noyens een belangrijke rol.

Hij maakte veel sieraden, ‘monumentjes van liefde’ noemde Noyens die. Daarnaast vervaardigde hij tientallen kelken, koorhekken en andere voorwerpen voor de katholieke kerk. Als een van de weinige edelsmeden van zijn tijd combineerde hij het vak van edelsmid met actuele ontwikkelingen in de beeldende kunst. Vergeleken met tijdgenoten zagen zijn objecten er strakker en sterker vereenvoudigd uit.

Bij Noyens zie je zijn belangstelling voor de beeldende kunsten op verschillende manieren terug. Hij kwam er al tijdens zijn opleiding aan de Amsterdamse kunstnijverheidsschool mee in aanraking. Daar waren beeldhouwers als Jan Meefout, Perl Pearlmutter en Arie Teeuwisse zijn medestudenten. Later organiseerde Noyens in zijn eigen werkplaats en huis ook tentoonstellingen met werk van hemzelf en dat van beeldhouwers als Teeuwisse en Pieter ‘d Hont. Soms maakte hij ook zelf een sculptuur. Dat is gebeurd met het beeld aan de Leidse Surinamestraat.

Toen eind jaren zestig een nieuwe ULO aan de Surinamestraat werd gebouwd, kreeg Noyens de opdracht om daar een beeld bij te maken. Hij koos voor een gestileerde vorm die doet denken aan een boom. Indirect verwijst de sculptuur zo ook naar groei en ontwikkeling. Aangezien hij zelf niet met cortenstaal werkte, huurde hij het bedrijf van de heer H. Kraker uit Utrecht in om het beeld uit te laten voeren. Uit de hoekige vormen van aan elkaar gelaste platen cortenstaal spreekt echter duidelijk de strakke, eenvoudige beeldtaal die we ook in Noyens edelsmidwerk zien.


Beelden in de Stad weergeven op een grotere kaart