Piramide

Maker: Fredy E. Wubben (1940)
Locatie: 
Hoogkamerpark, nabij Hooghkamerbrug
Jaar plaatsing: 
1981
Materiaal: 
Roestvrij staal en rubber

piramide freddy wubben 1

Veel mensen zullen van het beeld dat in een hoek van het Hoogkamerpark vlakbij de brug over de Korte Vliet staat zeggen: het stelt niks voor. Dat is in zekere zin ook zo. Maar “bij een ring of een muziekstuk vraag je toch ook niet wat het voorstelt?,” zegt beeldhouwer Fredy Wubben in een interview met de Leidsche Courant (9 september 1982). “Het is een compositie. […] Naar een beeld kun je kijken en je kunt het mooi vinden of niet.”

Is haar vroege werk, vlak na haar opleiding aan de Haagse Vrije Academie nog figuratief, daarna verschuift Wubbens vormentaal al gauw naar de totale abstractie. De eerste abstracte beelden verwijzen nog naar de natuur. Begin jaren zeventig gaat ze vanuit een strak concept metaalreliëfs maken. Een kleine tien jaar later onderzoekt deze beeldhouwer de expressiemogelijkheden van materialen als touw, rubber, linnen en leer. De Leidse ‘Piramide’ dateert uit die periode.

In die tijd gaat het Wubben om de balans én om de spanning tussen de materialen. Heel bewust knipt, buigt en vormt ze, maar ondertussen laat ze wel het materiaal zijn eigen gang gaan. Dat zie je ook in ‘Piramide’. De hoofdvorm is opgebouwd uit twee dunne platen metaal die ze schuin tegen elkaar heeft neergezet. In een van de zijden heeft ze onderin stroken losgesneden en omgebogen. In rubber worden die inkepingen herhaald. Opvallend is dat het rubber veel verder doorhangt, dan het roestvrij staal. Dat materiaal buigt van zichzelf slechts een heel klein beetje.

Eind jaren tachtig gaat Wubben in glas werken. De figuratie komt deels terug en het landschap gaat daarbij als inspiratiebron dienen. In 2006 won zij met haar ‘Maxima-glas’ de prijsvraag van Royal Leerdam Crystal en de Vereniging van Vrienden voor Modern Glas voor een drinkglas geïnspireerd op de prinses.

www.fredywubben.nl


Beelden in de Stad weergeven op een grotere kaart