Belgisch weekend bij Hot House

Op vrijdag 22-11-2019 om 20:30 uur NAFT BRASS DANCE MUSIC

Aanstekelijke mix van blazers en beats
‘Met blazers die blazen, drummers die drummen en juichers die juichen. NAFT laat elk feestje draaien, laaien, ontploffen. NAFT blaft en likt aanstekelijk in je oorschelp met een eigenzinnige mix van house, techno en de betere beats’, luidt de bio van deze Belgische ‘binnen en buiten’-band. NAFT ontstond in de zomer van 2018 op de Gentse feesten en sindsdien is de formatie vanuit hun thuisbasis Gent bezig aan een gestage opmars in België en Nederland. Klaar voor deze energieke pletwals van brass geweld?

Review by Dave Lynch
This Belgian sextet, which seeks to merge avant-prog rock and the world’s ethnic musics into a single celebratory stew, has few if any touchstones to Thelonious Monk (who wrote a tune called “Think of One”). And despite their considerable charms, the group’s first two albums don’t even sound like they were recorded by a single band — somewhat ironic given the Think of Onemoniker. Floris De Smet bassax, Robbe Latré trompet, Tom Heynssens tenorsax, Niels Van Paemel baritonsax, Jan Heirman drums, Geraard Buyck drums

Op zaterdag 23-11-2019 om 20:30 uur TOO NOISY FISH
Een band die een conceptuele aanpak combineert met een verfrissende creativiteit en explosieve spontaniteit. Too Noisy Fish is sinds zijn oprichting in 2011 uitgegroeid tot een opmerkelijke sterkhouder van de Belgische jazz. Dat de muzikanten ook de ritmesectie van Flat Earth Society vormen, heeft daar zeker toe bijgedragen. Dit zijn artiesten die intussen zijn uitgegroeid tot experten in de kunst der interactie. In hun handen wordt muziek klei, een massa die ze eindeloos kunnen kneden.

Vanaf het begin heeft de band gespeeld met een aantal ideeën en contradicties. Opvallende contrasten en een woelige dynamiek vormen daar vaak de kern van. Vanderberghe’s composities teren vaak op schijnbaar onverenigbare elementen, met muziek die zowel direct als gelaagd is, verfijnd én krachtig. De composities krijgen strakke uitvoeringen en blinken soms uit in humor en nonsens, maar overstijgen ook de postmoderne ironie. Misschien zijn het vooral pogingen om het leven te weerspiegelen, inclusief de onvoorspelbaarheid en eindeloze schakeringen. Vreugde en frustratie gaan hand in hand, aangevuld met het vermogen om te relativeren.

Fast Easy Sick (2011) was een debuut dat imponeerde, met een trio dat de intensiteit van de rock-‘n-roll combineerde met het avontuur van de avant-garde, en zowel in de rijke jazztraditie dook als inspiratie opdeed in de marge. Opvolger Fight Eat Sleep (2013) werd opgenomen met Oz Fritz (Tom Waits, Bill Laswell) en was een bevestiging van al die sterktes. Met het tumult en de nieuwsgierigheid die de band eigen is, werd opnieuw opgebouwd en afgebroken, met een overduidelijke liefde voor het genre én wild om zich heen schoppende vitaliteit.
Spetterend expressionisme, akelige filmsamples en onophoudelijke energie in een elfdelige klepper. Furious Empathic Silence, de volgende stap van hun creatieve en existentiële tocht. Deze keer doen ze inspiratie op bij 20ste-eeuwse componisten (Ives, Ravel, Messiaen), jazziconen (Miles, Monk, Cecil Taylor), hiphop en andere invloeden. Het trio trekt er opnieuw op uit om muziek te maken die vragen gaat stellen (misschien zelfs de juiste) en wie weet ook antwoorden biedt.

Peter Vandenberghe piano, Kristof Roseeuw bas, Teun Verbruggen drums

Op zondag 24-11-2019 om 15:00 uur DUO Bert van der Brink en Philip Catherine

Gitarist Philip Catherine en pianist Bert van den Brink maakten veel indruk. Het eerste stuk typeerde de rest van de set. Elk verkende een ingezet schema met fluweelzachte klanken. Als één van de twee het tempo, ritme of de harmonie veranderde, reageerde de ander acuut. Ze voelen elkaar feilloos aan. Soms speelden ze uit het niets, haast telepathisch, unisono lijnen. Met hun virtuoze vondsten plezierden deze muzikanten niet alleen het publiek maar ook elkaar. Catherine selecteerde ter plekke standards zoals ‘Embracable you’ of composities van elkaar waaronder ‘Letter from my mother’ en ‘Tristesse’. Van den Brink vatte samen: “Philip is de chauffeur van de bus en u allen bent zijn passagiers. Niemand weet waar de bus ons heen brengt, ik ook niet. We laten het gewoon gebeuren op deze prachtige avond”.

Bron: Jazzenzo
Bert van den Brink piano, Philip Catherine gitaar
Plaats: QBUS-zaal BplusC, Middelstegracht 123, Leiden
Prijs per concert: €16,00 / studerenden €10,00

Een jubileum passe-partout, alle drie concerten voor slechts €40,00

Voor meer info klik hier