Leidse musea goed voor 1,2 miljoen bezoekers in 2017

Leiden, 15 januari 2018 – Afgelopen jaar was voor de Leidse musea een topjaar. De musea telden maar liefst 1.199.151 bezoekers in 2017 t.o.v. 1.236.707 bezoekers in het jaar daarvoor. Een verschil van een kleine 37.500 bezoekers, maar gezien de sluiting van Rijksmuseum Boerhaave, Museum De Lakenhal en Naturalis, is er sprake van een recordaantal bezoekers.

 museum_volkenkunde_gebouw.jpg

Niet eerder zo veel bezoekers
Begin januari kwamen de eerste cijfers al naar buiten. Hortus botanicus Leiden meldde vorig jaar al dat de botanische tuin niet eerder zo veel bezoekers ontving. Zij mochten eind november de 175.000e bezoeker verwelkomen en de teller gaf eind december bijna 179.000 aan tegen 144.000 vorig jaar. Ook Museum Volkenkunde noteerde een forse stijging van 25% en was goed voor 182.000 bezoekers. Rijkmuseum van Oudheden wist met diverse exposities haar record te breken en trok maar liefst 219.000 bezoekers. Japanmuseum SieboldHuis liet ook een stijging zien, daar waar CORPUS ‘Reis door de Mens’ stabiel bleef in haar aantallen.

Stijljaar positief effect
Ook de kleinere musea verging het goed in 2017. Zo ontving het Leids Wevershuis 53% meer bezoekers dan in 2016, mede dankzij activiteiten die in het kader van het Stijljaar zijn georganiseerd. Ondanks de sluiting van Museum De Lakenhal wist het museum met Openlucht Museum De Lakenhal toch zo’n 63.000 bezoekers te trekken. Al eerder werd gecommuniceerd dat het Stijljaar Leiden ruim 125.000 bezoekers opleverde en een economische spin-off van 6 miljoen euro.

Aantal Leidse musea gesloten
Het totaal aantal bezoekers is een mijlpaal voor Leiden. Zeker gezien het feit dat Rijksmuseum Boerhaave het grootste deel van het jaar gesloten was vanwege verbouwing. Ook Naturalis – in 2016 nog goed voor ruim 407.000 bezoekers – sloot haar deuren. De T.rex ging op reis, maar het museum organiseerde nog wel een aantal exposities. “Met 214.354 bezoekers is het museum dan ook zeer tevreden”,   aldus communicatie adviseur Susanne van Straaten. Molenmuseum De Valk trok om en nabij hetzelfde aantal bezoekers. Met name de verkeerssituatie rondom de molen speelde het museum parten bij het behalen van meer bezoekers.

Leiden Marketing is zeer te spreken over de cijfers: ‘Gezien alle uitdagingen waarmee we toch te maken hebben gehad, denk aan de sluiting van een aantal musea en het vertrek van Trix, zijn we enorm trots op dit resultaat’, aldus marketing manager Mincke Pijpers. Dit is volgens haar mede te danken aan de intensieve en goede samenwerking met de Leidse musea en naast het eigen ondernemerschap, de gezamenlijke investering in de positionering van Leiden als stad van cultuur & kennis. Daarnaast gaat sowieso goed met de Nederlandse musea, de bezoekersaantallen blijven met het jaar stijgen. 

 

Leiden op Instagram

@stadvanontdekkingen
Er is een probleem ontstaan bij het laden van de Instagram items.