Leiden in top 3 middelgrote steden met sterkste toeristische imago

Stad onderscheidt zich op museumaanbod en cultuurhistorie

 
Leiden neemt een 3e plaats in binnen de ranglijst steden met het beste toeristische imago en onderscheidt zich sterk op haar museumaanbod en cultuurhistorie. Dat zijn de resultaten van het maandag opgeleverde Toeristisch Imago Onderzoek onder 17 middelgrote steden. Leiden plaatst zich daarmee samen met Den Bosch en Nijmegen in de top 3. Haarlem en Groningen maken de top 5 compleet.

 bericht_top_3.jpg

Musea, monumenten en grachten
Waar Leiden met het totaalbeeld uitkomt op plaats drie, na Den Bosch en Nijmegen als meest sfeervolle stad, neemt de stad de eerste plek in als het gaat om museumaanbod en cultuurhistorie. Musea vormen een belangrijke trekker van toeristen naar steden. Met musea als Naturalis, Rijksmuseum Boerhaave, Volkenkunde en Rijksmuseum van Oudheden enerzijds en de grachten en monumenten anderzijds, blijft Leiden de meest aantrekkelijke museum- en erfgoedstad van Nederland. “Dit is natuurlijk een resultaat om trots op te zijn”, aldus Martijn Bulthuis van Leiden Marketing. “Met de eigen en gezamenlijke campagnes van de Leidse musea hebben we niet alleen deze positie weten te behouden, maar ook versterkt. Uit het onderzoek blijkt dat steeds meer mensen een beeld hebben bij Leiden. Daarnaast waardeert het overgrote deel (96%) van de bezoekers de stad positief tot zeer positief. Opvallend is dat ook 69% van de niet-bezoekers Leiden positief beoordeelt”, zo zegt Bulthuis.

Groeikansen: kort verblijf en regiosamenwerking
Het onderzoek laat kansen zien op het gebied van weekendjes weg en regiomarketing. Daar waar het dagbezoek landelijk – en ook in Leiden – afneemt, toont het aandeel respondenten met verblijfsinteresse in de stad juist een groei van 5% in het segment ‘weekendje weg (1 à 2 nachten). “Dat in combinatie met een groeiend percentage dat Leiden geschikt vindt voor een toeristisch bezoek, biedt lange termijn kansen richting verblijfstoerisme” aldus Mincke Pijpers, Marketing Manager van Leiden Marketing. “Juist binnen de groep op cultuur gerichte 50plussers die tijd en geld te besteden hebben”.

Regiosamenwerking heeft ook potentie zo blijkt: 19% van de bezoekers combineert al een bezoek aan de stad met de omgeving, waarvan de helft kiest voor kustbezoek.  23% van de ondervraagde niet-bezoekers is geïnteresseerd in stad en omgeving en dan met name in fiets – en wandelmogelijkheden.

Toeristisch Imago Onderzoek 2018
Het Toeristisch Imago Onderzoek 2018 is uitgevoerd door LAgroup en NBTC-NIPO Research en toont het beeld dat Nederlandse bezoekers en niet-bezoekers hebben van het toeristisch imago van 17 middelgrote Nederlandse steden. Per stad zijn 600 tot 800 respondenten bevraagd over hun beeld van de sfeer in de stad en de aantrekkelijkheid van het toeristische product. Het Toeristisch Imago Onderzoek wordt elke vier jaar uitgevoerd.