Meest historische stad: Leiden op nummer 1
Elke vier jaar onderzoekt LAgroup samen met NBTC-NIPO Research het
toeristische imago* van een aantal (grotere) steden onder Nederlandse consumenten die deze steden wel en niet hebben bezocht. Een historische binnenstad is zeer sfeerbepalend en vormt een aantrekkelijk decor voor winkelen, horeca- of evenementbezoek. De historische binnenstad vertelt een cultuurgeïnteresseerde bezoeker bovendien iets over de geschiedenis van de stad. Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlandse consumenten Leiden zien als de meest historische stad.
(*) LAgroup, 2014

Overall imago: Leiden 4e
Elke vier jaar onderzoekt LAgroup samen met NBTC-NIPO Research het
toeristische imago* van een aantal (grotere) steden onder Nederlandse consumenten die deze steden wel en niet hebben bezocht. In het onderzoek komt Leiden als 4e naar voren in de overall imago-lijst. De overall imago score is de optelsom van de subcategoriën sfeer en toeristisch product (zie hieronder).
(*) LAgroup, 2014

Sfeer: Leiden 3e
Elke vier jaar onderzoekt LAgroup samen met NBTC-NIPO Research het
toeristische imago* van een aantal (grotere) steden onder Nederlandse consumenten die deze steden wel en niet hebben bezocht. Leiden rankt als 3e in de subcategorië sfeer.
(*) LAgroup, 2014

Sterkste toeristisch product: Leiden 5e
Elke vier jaar onderzoekt LAgroup samen met NBTC-NIPO Research het
toeristische imago* van een aantal (grotere) steden onder Nederlandse consumenten die deze steden wel en niet hebben bezocht. Leiden staat in dit onderzoek op een 5e plaats als het gaat om de aantrekkelijkheid van het toeristisch product. Amsterdam (1e), Utrecht en Maastricht (gedeeld 2e) en Den Haag (4e) gaan Leiden voor in deze ranking.
(*) NBTC-NIPO Research, 2014


Meest gastvrije stad: 5e van Nederland
Bij een onderzoek onder 8.000 Nederlandse bezoekers in de 21 grootste steden van Nederland* is Leiden uit de bus gekomen als de 5e meest gastvrije stad in het land. Den Bosch, Groningen, Maastricht en Breda staan bovenaan de lijst.
(*) Van Spronsen & Partners, 2013