donderdag 9 maart 2023

La Bonne Chanson - Thomas Oliemans & Paolo Giacometti

Contact

Adres:
Stadsgehoorzaal Leiden
Breestraat 60
2311 CS LEIDEN
Plan je route

Dit concert valt onder de Hoor-bij-ons-pas. Informatie over deze korting leest u hier.

Bariton Thomas Oliemans bewees met Die Winterreise al dat hij een uitstekende pianist is: hij begeleidde zichzelf op de piano tijdens het zingen. Voor het oneindig subtiele en hondsmoeilijke Franse repertoire neemt hij pianist Paolo Giacometti mee, maar hij schuift zelf ook aan de vleugel: samen spelen zij Ravels Ma Mère l’Oye quatre-mains.

Thomas Oliemans

“Het ligt zo voor de hand”, schreef Peter van der Lint in Trouw,  …

Dit concert valt onder de Hoor-bij-ons-pas. Informatie over deze korting leest u hier.

Bariton Thomas Oliemans bewees met Die Winterreise al dat hij een uitstekende pianist is: hij begeleidde zichzelf op de piano tijdens het zingen. Voor het oneindig subtiele en hondsmoeilijke Franse repertoire neemt hij pianist Paolo Giacometti mee, maar hij schuift zelf ook aan de vleugel: samen spelen zij Ravels Ma Mère l’Oye quatre-mains.

Thomas Oliemans

“Het ligt zo voor de hand”, schreef Peter van der Lint in Trouw,  “en toch komt het nooit voor in klassieke muziek – een zanger die zichzelf begeleidt. Zo speelde en zong Schubert ooit deze liederen voor aan zijn vrienden. En Oliemans stapte dapper in dat historische spoor. Eenzamer dan ooit op het podium, niemand om op terug te vallen dan jezelf. Maar tegelijk heer en meester over elke maat. Aarzelingen van de zanger die je als pianist kunt opvangen, en omgekeerd.

Het was een buitengewoon fascinerende uitvoering (…). Een prachtige zanger is het, die ook nog eens uitstekend piano kan spelen. 

Paolo Giacometti

Pianist Paolo Giacometti behoeft geen introductie meer, zó vaak speelde hij bij ons in de Stadsgehoorzaal. Op 23 oktober 22 nog, als duopartner van Pieter Wispelwey. 

Fauré, Debussy en Ravel

Een Franse Lied wordt ‘Mélodie’ genoemd, in tegenstelling tot het populaire ‘Chanson’. De Franse Mélodie ontstond onafhankelijk van het Duitse Lied en is dan ook totaal anders: lichter, ongrijpbaarder, etherischer. Gabriel Fauré’s liederen weerspiegelen het Fin de siècle: verfijnd, verdroomd, lyrisch, soms geestig en speels, zelden echt verdrietig en eigenlijk nooit woest. Fauré bereidde de weg voor het nog sterkere impressionisme van Claude Debussy. Maurice Ravel wordt vaak in één adem genoemd met Debussy, maar dat is niet helemaal eerlijk: zijn pianomuziek is geheel eigen en uniek, een wereld op zichzelf.



Fauré La Bonne Chanson op. 61| Debussy Trois ballades de Francois Villon | Ravel Don Quichotte à Dulcinée, Tombeau de Couperin

Thomas Oliemans bariton & piano | Paolo Giacometti piano

Wanneer

  • Donderdag 9 maart 2023 om 20.15 uur

Locatie