Theatercafé Leiden, de eerste Paasdag vol cultuur, zonder eieren.

Andries en André ontmoeten elkaar binnen de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking... daar werkten zij al veel met muziek en theater en ontstond de drang om buiten werk ook op het podium te staan. In de uit Berlijn afkomstige en in Leiden studerende Fenja vinden ze precies de contrabassiste die ze zoeken voor de muziek die ze willen maken en No Ordinary Family is geboren. Een combinatie van pop, folk, country. Denk hierbij aan Cash, the Devil Makes Three, the Beatles. Daarnaast uiteraard zelfgeschreven werk, Nederlands/ Engelstalig, soms met humor maar altijd met een melancholisch tintje en veel energie en enthousiasme…

Het boek ‘Ik, Jan Cremer’ zette begin jaren zestig Nederland op zijn kop. Cremer kleurde buiten de lijntjes met een stoer jongensverhaal dat ging over seks, rock & roll en de wereld ontdekken. Daphne Gakes was dertien toen ze het boek onbedoeld vond en las het met rode oortjes. Haar leek Jan Cremer zijn veel interessanter dan haar moeder zijn. De voorstelling toont de weg naar volwassen worden. Daphne geeft een inkijk in haar weg door voor te lezen uit haar dagboeken en vergelijkt haar leven met de dagboeken van haar moeder. Al agerend tegen de opkomende preutsheid komt Daphne er achter dat ze iets aan het bewijzen is wat niet van haar is. Als ze op dertig jarige leeftijd wordt opgepakt vanwege het stelen van een zalm vraagt ze zich af of haar ogenschijnlijke vrije leven wel zo vrij is.

Paul Schoolderman is een cabaretier met een achtergrond in het onderwijs. Schoolderman is een schrijver en perfectionist pur sang en won al eerder de juryprijs van het Utrechts Cabaret Festival. “Uit angst schiep de mens God en ik zag dat het niet goed was”. Hij heeft mooie tempowisselingen, durft rust te nemen en heeft een mooie stemnuancering. Hij is nonchalant, authentiek, heeft wat te vertellen, denkt na, maakt originele grappen, is cynisch, soms een beetje fout, zoekt het randje. Ondanks dat hij vervelende dingen zegt vinden we hem sympathiek, omdat hij samen met ons durft te twijfelen", aldus het juryrapport.

Eysir bestaat uit Robert Siroen en Hartog Eysman. Siroen (Arnhem) is een gitarist met oor voor sound en feel. Hij wisselt zijn partijen met gemak af van klein en subtiel naar strakke grooves. Eysman (Amsterdam) zingt met doorleefde emotie, zoals hij eerder deed in zijn acoustic indie project Hartog waarmee hij vier albums uitbracht. Hij speelde o.a. in de Melkweg, Paradiso, Effenaar, en op het North Sea Jazz festival. Hun stijl is eerlijk, puur, soms bijna minimalistisch, maar tegelijk warm en soulful. De invloeden lopen uiteen van Jimi Hendrix en oude funk, tot Bill Withers en roots reggae terwijl op de achtergrond altijd een bluesgevoel doorklinkt. Een mooie afsluiter dachten wij!

Het recept blijft hetzelfde, vier kleine, vriendelijke voorstellingen op zondagmiddag in Scheltema, wat verandert zijn de acts, steeds weer anders, steeds weer verrassend. We zien U graag!

Theatercafé Leiden
21 april, deuren open 14.30 uur, aanvang 15.00 uur.
Scheltema, Marktsteeg Leiden. Entree: euro 5,-
Volgend theatercafé: 19 mei 2019